Hur knyter du en rosett?

Så sitter jag här med en hel hög av påskägg, img_4614c78631589.jpg jag som inte skulle ha något sånt i år. Både sonen och dottern fick jag av och mannen fick från jobbet och inte nöjde sig han med att jag fick en så vacker påskbukett, nej jag fick även påskchoklad i går.

Idag har jag sovit länge och tungt, blev lite snopen när jag vaknade och halva dagen redan har flytt. Men idag blir det en slö dag med TV-tittande och det enda jag ska göra är att baka ett matbröd.

Igår var vi på middag hos dottern, så mycket gott hon hade lagat och jag satt där och bara väntade på att bli serverad.  En liten fin grön ärtsoppa först med en klick fetaost i, och till det mitt nybakade bröd med parmesanost i. Sen sillbord  och så kom de sedvanliga påskäggen fram med rom och räkor, lite lax och så över till varmrätten; lammstek med en härligt sås och ugnsbrynda rotfrukter för att inte glömma gelén. Ostbrickan var härligt då hon hade lite specialare som hon hade köpt i Spanien, ostarna åts med fikonmarmelad den där osötade sorten som finns nu i affärerna, himla god.

Sen fick vi en espresso under tiden hon plockade undan middagen och gjorde iordning kaffet och tog fram en Tiramiso som inte gick av för hackor. Till kaffet fick vi en liten slurk Italiensk citron aperitif som jag inte kommer ihåg namnet på, fast jag har haft samma sort hemma själv.

Vi tänkte spela spel som vi hade släpat med oss, men alla var vi så trötta efter den smaskiga middagen så vi hamnade i soffan och bara babblade. Soffan var ny och fin inte tu tal om saken och klaga gör jag inte som hamnade i den del av soffan där man kan ligga utsträckt och ha det gott. Jag tror att ungarna är lite extra trötta efter sin Italienresa förra helgen…

Under middagen kom vi att tala om höger respektive vänsterhänta personer. Pappa är mest vänsterhänt och det har ingen av ungarna blivit. Vi brukar reta mannen, han kan inte knyta en rosett rosett.gif på ett normalt vis och nu blev det vilda diskussioner om hur han egentligen knyter. Fram med en svettig gympasko och fram till bevis… när vi väl var färdigknutna visade det sig att vi hade tre olika sätt att knyta en rosett på. Så vi skrattade åt sonens rosett och han som trodde att han minsann kunde knyta en normal variant. skosnoere-two-loop.jpg Så nu kvarstår frågan hur ser en normal knuten rosett egentligen ut… Men så klart att det är min som är normal! lilla_my_color.jpg

5 kommentarer

Under Dagbok, Personligt, Tankar

5 svar till “Hur knyter du en rosett?

  1. Syster Yster

    Jag gör inte som på bilden :) Jag tar en ögla i vänster hand, snor om med andra snodden och drar igenom så bildas ögla nummer två! Lät krångligt det här. Min pappa var vänsterhänt, min dotter och nu min svärmor. Det som är värst är att såsslevarna har pipen fel :)
    Det är konstnärliga och intelligenta som oftast är vänsterhänta har jag läst någonstans, hrm, jag är högerhänt!
    Kram och hoppas du hämtar dig efter all den goda maten!

  2. Min man och äldsta sonen är vänsterhänta, liksom svärmor. Min man klagar alltid över att köksredskapen är till för högerhänta.

    Kram o god fortsättning!

  3. Nämen ÅÅÅÅÅÅÅ vilken fantastisk middag dottern bjöd på. Det där hoppas jag blir min framtid. Allt lät så gott så jag sitter här och dregglar. Den där rosetten har jag svar på, jag tycker inte om normen som är skapad (av vilka?), alla sätt är bra så länge det blir en rosett.

  4. Självklart är alla rosetter helt ok, men det roliga var att vi alla trodde att just ”jag” kunde knyta det som borde vara en normal rosett, men alla hade olika knytstil. Det var väldigt roligt och vi gapskrattade åt varandras rosetter, framför allt sonen som var så tvärsäker på hur en slipsten skulle dras, hans rosett var den konstigaste av familjens rosetter.

  5. Tack så jätte mkt haha fick hjärnsläpp o glömde hur man gjorde:P haha

Kommentera

